Halvdelen af alle mobilspil i verden bruger danske Unity

Tusindevis af spilskabere verden over bruger danskernes software som grundlag for deres spil. Men hvad er det nu lige, virksomheden laver?

Unity er nok en af de hurtigst voksende danske virksomheder nogensinde. Faktisk kan firmaets vækst være en lille smule svær at forholde sig til, da de ikke laver et fysisk produkt - der kommer ingen smart gadget ud i den anden ende, som du kan købe hos den lokale elektronikpusher.

Men Unitys produkt findes på omkring tre milliarder elektroniske dimser verden over - lige fra kraftige gamingcomputere til din egen smartphone.

Unity laver nemlig den grundlæggende teknologi, som mange computerspil bruger i dag. Hvis Unity gør deres arbejde godt, er der ingen af spillerne, der overhovedet mærker, at Unity har en finger med i spillet.

Vokset fra 3 ansatte til 2000

Hvad der startede med at være et spil-udviklingsprojekt blandt tre venner er nu blevet til et enormt infrastrukturprojekt, som uafhængige spiludviklere verden over griber til for at have et solidt fundament for deres spil.

Og holdet, der laver det fundament, er på 13 år vokset fra de oprindelige tre til cirka 2000 mennesker, der opgraderer, vedligeholder, tester og udvikler den populære spilmotor, som deler navn med virksomheden.

Men hvad er en spilmotor egentlig, og hvorfor skal der 2000 mennesker til at bygge den? DR Viden besøgte Unity for at blive klogere på netop det.

Spillets motor får det til at hænge sammen

Vi kan sammenligne det, at lave et computerspil, med at bygge et hus. Når vi skal bygge et hus, skal vi bruge en hel række forskellige ekspertiser afhængigt af, hvor kompliceret huset er. Vi skal bruge ekspertise til at lave de bærende elementer, fundamentet, væggene og måske endda også en pæn, Instagram-venlig indretning.

På samme måde skal et spil bruge et solidt kodet fundament og dygtige programmører til at bygge nye systemer i spillet. Og måske skal man bruge kreative designere til at holde spillernes opmærksomhed fanget og eventuelt nogle dygtige visuelle kræfter til at kræse for øjet imens.

- Når du henter et spil som en app, så er det måske kun halvdelen af appen, som er unikt udviklet til det spil. Resten er kode og systemer, som kan genbruges fra spil til spil, og det er det, vi kalder spilmotoren, siger Peter Andreasen, Lead programmør hos Unity for et lille hold spiludviklere, som laver eksempler på spil. Det gør de for at teste nye funktioner i Unity, og de har til opgave at presse motoren til det yderste.

Han forklarer, at de systemer, der for eksempel tegner grafikken på skærmen, kan genbruges. Ligesom at glarmesteren heller ikke genopfinder, hvad et vindue er, før han sætter det i dit hus.

Unitys fornemste opgave er så, at samle de her genbrugelige koder og systemer i en lækker pakke, så det i sidste ende bliver et værktøj til at bygge spil. Og gerne et værktøj, som er så nemt og kraftfuldt, at mange har lyst til at bruge det.

Og ligesom når man bygger huse, så er det sjældent en enkelt person, der laver et helt spil fra bunden. Unity er i konstant dialog med de spiludviklere, der bruger motoren til at bygge spil på.

- Arbejdsfordelingen er sådan, at vi i høj grad bygger et værktøj, som man kan udtrykke sig på. Og vi kan ikke lave vores produkt godt, hvis ikke vi samarbejder meget med vores kunder. Der er heller ikke en klart optrukket grænse mellem, hvor vores motor slutter, og spillet begynder, så derfor er vi bare nødt til at være åbne for at samarbejde, siger Peter Andreasen.

Får computeren til at overholde Newtons love

Det mest centrale for at Unity får dit iPad-spil til at fungere, som det skal, er at alle de forskellige dele af Unity kan tale sammen. Grafikmotoren skal vise den rigtige grafik på skærmen, mens lydmotoren spiller den rigtige lyd.

Ud over grafik og lyd kan Unity også simulere fysikkens love og få det til at virke sådan, at alt i computerspillets verden har en troværdig, fysisk vægt bag sig. Fysiksimulationen er en oversættelse af Newtons love til kode.

- Det går ikke, hvis fysikmotoren siger, at en kasse skal falde ned fra bordet, hvis grafikmotoren ikke kan tegne det, og lydmotoren ikke kan afspille lyden af det. Derfor er det vigtigt, at alle delene arbejder sammen, siger Peter Andreasen.

Og det er her, at Unitys største fordel for små spilskabere er, hvis man spørger virksomheden selv. Du behøver ikke være ekspert i alle aspekter af spiludvikling for at lave et spil - du kan bruge de basiselementer, som Unity giver dig, til at lave alt det, du måske er mere usikker omkring.

Kort sagt, så skal du kun selv bygge den del af dit hus, som du kan finde ud af at bygge.

- Vi sørger for, at du har de rette dele til at bygge med. Uanset hvad du starter med, så kan vi støtte dig, så du kan fokusere på din ekspertise. Så sørger vi for resten, siger Shawn White, lead core developer for Unity. Han arbejder med at gøre de allermest centrale funktioner i Unity velfungerende. Hans arbejde er mest rettet mod at gøre spiludviklernes arbejde lettere.

Hvis vi bruger sammenligningen med huset, så sørger han for, at det er nemt at samle de dele, der udgør huset.

Alle skal kunne lave spil

I dag er markedet for uafhængige spiludviklere meget større, end det var for bare 10-15 år siden, og det marked nyder godt af Unity og omvendt.

I takt med at spil ikke længere skulle distribueres fysisk, men kunne sendes til spillerne over nettet, er der blomstret en hel industri op af mindre spilstudier, som kun udkommer digitalt.

Samtidig er vores smartphones og tablets blevet så kraftfulde, at de faktisk kan håndtere en solid grafisk tyngde. Unitys udvikling er sket i samme takt som de udviklinger, og virksomheden beskriver det selv som en demokratisering af spiludvikling, som virksomheden forsøger at presse på.

Virksomhedens mål er, at alle skal kunne udvikle spil med Unity, selv hvis du kun lige akkurat forstår at betjene en computer.

- En af vores mest interessante udfordringer er, at lave Unity til et produkt, som er inspirerende og en succesoplevelse selv for nybegyndere, men som samtidig har en volumen og dybde og kompleksitet nok til et stort udviklingshold, der har lavet spil i 10 år. Det skal kunne vokse med opgaven, og det er svært at strække sig over det spænd, siger Peter Andreasen.

"Det er som magi"

Hos både Shawn White og Peter Andreasen mærker man, at de får en særlig tilfredsstillelse ved at gøre det muligt for spiludviklere at udfolde sig. De giver begge udtryk for, at der er noget særligt over, at gøre spiludviklere i stand til at udfolde sig og gøre deres spil til gode kunstneriske og underholdende oplevelser.

Jeg beder Peter tænke tilbage på hans tidligste programmeringsprojekter for at sætte ord på, hvad der er så særlig ved at skabe et produkt ved kun at skrive kode ind på en computer:

- Det er jo som en besværgelse. Det føles som magi. Man skriver noget på tastaturet, og så tegner den en cirkel på skærmen. Det føltes ret vildt i de helt tidlige dage. Det er enormt tilfredsstillende at programmere noget, når man endelig får det til at fungere, siger Peter Andreasen.